کاخ سفید بار دیگر توپ را در زمین حماس انداخت ترامپ: رای دادگاه نیویورک علیه من از سوی عموم مردم پذیرفته نمی‌شود حادثه دریایی جدید در غرب یمن (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) عربستان در کنفرانس اوکراین شرکت نخواهد کرد تظاهرات صهیونیست‌های افراطی علیه بررسی لغو معافیت آن‌ها از سربازی در دادگاه عالی + فیلم گالانت: هرگز حکومت حماس در نوار غزه را نمی‌پذیریم چند عملیات‌ گردان‌های قسام در دویست‌وچهلمین روز جنگ غزه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) شرط مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح تلفات جدید ارتش رژیم صهیونیستی در غزه رئیس‌کل دادگستری خراسان‌رضوی: سلامت انتخابات و جلب مشارکت اولویت است اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) حزب‌الله جولان اشغالی را به آتش کشید نماینده روسیه: صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام فقط شرایط را بدتر می‌کند تیراندازی در آمریکا یک کشته و ۲۶ زخمی برجای گذاشت آمادگی کامل مشهد و خراسان رضوی برای برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری سخنگوی ستاد انتخابات: امروز ۳۷ نفر به ستاد انتخابات مراجعه کردند (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) یک دیپلمات انگلیسی از نقش ویرانگر غرب در بی‌ثباتی سیاسی افغانستان و منطقه پرده برداشت حملات موشکی سنگین مقاومت لبنان به شهرک‌های صهیونیستی وزیر فرهنگ لبنان برای عرض تسلیت به منزل شهید امیرعبداللهیان رفت جلسه ستاد پیشگیری و برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی خراسان رضوی برگزار شد
سرخط خبرها

نگاهی به سفر نخست وزیر هند به آمریکا | تحکیم روابط از طریق توافقنامه‌های دفاعی و تجاری

  • کد خبر: ۱۷۰۷۳۲
  • ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
نگاهی به سفر نخست وزیر هند به آمریکا | تحکیم روابط از طریق توافقنامه‌های دفاعی و تجاری
همزمان با اینکه واشنگتن در تلاش است تا با نفوذ جهانی چین مقابله کند، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (پنجشنبه) قصد دارد با اعلام یک سری توافقنامه‌های دفاعی و تجاری با نخست‌وزیر هند، از آغاز روابط محکم‌تر آمریکا-هند رونمایی کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خبرگزاری رویترز در این باره نوشته است، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که به آمریکا سفر کرده، فرش قرمز پهن می‌کند و علاوه بر گفت‌وگوهای دوجانبه، امشب برای ضیافت یک شام کاری در کاخ سفید حضور خواهند داشت.

این دو رهبر شب گذشته شامی دوستانه را در کنار یکدیگر صرف و گفت‌وگوهای خصوصی را در کاخ سفید برگزار کردند.

نگاهی به سفر نخست وزیر هند به آمریکا | تحکیم روابط از طریق توافقنامه‌های دفاعی و تجاری

واشنگتن می‌خواهد هند را به عنوان یک وزنه تعادل استراتژیک در برابر چین داشته باشد و همچنین هند را شریک مهمی برای خود تلقی می‌کند. هند هم به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان به دنبال افزایش نفوذ خود در صحنه جهانی است.

مقامات ارشد دولت بایدن گفتند، توافقات گسترده‌ای که قرار است درخصوص مسائل متعددی نظیر مواد معدنی حیاتی، فناوری، همکاری‌های فضایی، دفاعی و فروش اعلام شود، عصر جدیدی را در روابط این دو کشور ایجاد خواهد کرد.

گفته شده است که برخی از این معاملات با هدف تنوع بخشیدن به زنجیره تامین جهت کاهش وابستگی به چین است. آمریکا همچنین با تقویت روابط دفاعی خود با کشورهایی نظیر هند و استرالیا به دنبال مقابله با افزایش نفوذ چین در منطقه هند-آرام است.

این دو رهبر همچنین توافقی را که یکی از مقامات آن را توافقی "پیشگام" خوانده، امضا خواهند کرد که به موجب آن شرکت جنرال الکتریک اجازه تولید موتورهای جت در هند را خواهد داد.

جدای از این موارد طبق توافقات میان این دو کشور، کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده قادر خواهند بود جهت تعمیرات در کارخانه‌های کشتی‌سازی هند توقف کنند.

مقامات آمریکایی گفتند، رهبران دو کشور همچنین از برنامه هند برای خرید ام‌کیو-۹ ریپر، پهپادی تهاجمی ساخت آمریکا با قابلیت انجام عملیات پروازی کنترل از راه دور خبر خواهند داد.

یکی از مقامات آمریکایی در این خصوص گفت: ما اکنون واقعا وارد نسل بعدی شراکت دفاعی شده‌ایم.

در عین حال، بایدن قصد دارد طی مذاکراتش با مودی به نگرانی‌های ناشی از حقوق بشر در هند بپردازد.

همچنین در اقدامی نادر، مودی قرار است در یک کنفرانس خبری شرکت کند و به سوالات رسانه‌ها پاسخ دهد؛ او طی ۹ سال ریاستش به عنوان نخست‌وزیر هند در کنفرانس‌های خبری شرکت نکرده و فقط یک بار در ماه مه ۲۰۱۹ شرکت کرد اما هرگز به سوالات مربوطه پاسخ نداد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت، کاخ سفید متوجه است که این کنفرانس خبری "توافقی بزرگ" است.

وی افزود: ما از نخست‌وزیر مودی سپاسگزاریم که پایان دیدار با رئیس‌جمهور بایدن در یک کنفرانس خبری شرکت خواهد کرد. ما چنین چیزی را مهم تلقی می‌کنیم و خوشحال می‌شویم که آن‌ها نیز این کنفرانس را مهم بدانند.

کربی در پایان تاکید کرد، فرمت این کنفرانس خبری بدین صورت خواهد بود که یک سوال از سوی رسانه آمریکایی و یک سوال از جانب خبرنگار هندی مطرح شود.

نخست‌وزیر هند که روز چهارشنبه به نیویورک سفر کرده بود، از این شهر به واشنگتن دی‌سی آمد و مورد استقبال جو بایدن و همسرش جیل بایدن قرار گرفت.

نگاهی به سفر نخست وزیر هند به آمریکا | تحکیم روابط از طریق توافقنامه‌های دفاعی و تجاری

نارندرا مودی که برای سفری سه روزه به آمریکا روز چهارشنبه وارد نیویورک شد، روز جهانی یوگا را در مقر سازمان ملل متحد به جا آورد و سفر کاری خود را با نوعی آرامش روحی آغاز کرد.

نگاهی به سفر نخست وزیر هند به آمریکا | تحکیم روابط از طریق توافقنامه‌های دفاعی و تجاری

این اقدام مودی به عنوان یک ملی‌گرای هندو، نوعی حرکت نمادین تلقی شد و او سال‌هاست در شبکه‌های اجتماعی خود ویدئوهایی از لحظات تمرین یوگا منتشر می‌کند. مودی پیش از شروع سفرش در بیانیه‌ای عنوان کرد: من سفرم را در نیویورک و با برگزاری روز جهانی یوگا در مقر سازمان ملل آغاز خواهم کردم. من مشتاق شرکت در این مراسم هستم؛ مراسمی که به درخواست هند در دسامبر ۲۰۱۴ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->